szombat, március 20, 2010


Sonka is, kalács is, torma is - az már rossz nem lehet, ugye? Tényleg nagyon finom, mindenkinek csak ajánlani tudom. Áginál láttam nemrég, igaz, változtattam kissé (nem is én lennék) rajta. Várom a húsvéti, igazi parasztsonkát, abból szerintem még finomabb lesz. Tegnap nagynénémtől kaptunk egy darabot belőle, lehet nem bírom húsvétig, és megfőzöm. Szeretem a kötözött sonkát is, de azért a hagyományos házi, úgynevezett parasztsonka nálam mindent visz. Azt az egyet sajnálom, hogy csak egyszer főzünk egy évben. Pár éve még vettünk egy kisebb saját példány, de újabban anyuékkel együtt főzünk egy nagyot. Pontosabban ő főzi, mi csak elhozzuk húsvét szombatján. Vettem hozzá többféle ízesítésű tormát, alig várom, hogy megkóstolhassam finom, pászkával. Addig marad ez a "mindentegybekalács".

Hozzávalók:
50 dkg liszt
3 dl tej
2 tojás
10 dkg vaj
1 evőkanál cukor
1 teáskanál só
2 dkg élesztő
20 dkg főtt sonka
3 evőkanál ecetes torma
1 dl tejszín


A langyos tejben elkeverjük a cukrot és az élesztőt, majd letakarva pihentetjük.. A lisztbe vegyítjük a sót, hozzáadjuk a lágy vajat, egy kissé felvert tojást, a felfutott élesztőt. Alaposan összegyúrjuk, letakarva duplájára kelesztjük. Ha van kenyérsütönk, nyugodtan rábízhatjuk a tésztát. Közben a tormát elkeverjük a tejszínnel, és hozzáadjuk az apró kockákra vágott főtt sonkát. Amikor a tészta megkelt, kettéosztjuk. Az egyik darab tésztát további három részre osztjuk, és kinyújtjuk 2-3 mm-re. Megkenjük a sonkás tormával, és szorosan feltekerjük. Végül összefonjuk a három ágat, kör alakúra formázzuk, és kb. 24 cm-es sütőtálba rakjuk. A tészta másik felét ugyanígy készítjük el. Pihentetjük 30 percig. A megmaradt tojást felverjük, megkenjük vele a kalácsok tetejét, majd 180 fokos sütőben szép pirosra sütjük.

Nincsenek megjegyzések: